اندازه نینتندو سوییچ ۲ احتمالا با نسل قبلش متفاوت باشد ویدئویی از ربات انسان‌نمای S1 که سرعت و دقتی حیرت‌انگیز دارد رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد آیا گلکسی واچ ۷ با قابلیت نظارت بر قند خون عرضه می‌شود؟ با هوش مصنوعی گوگل مکالمه زبان انگلیسی تمرین کنید | ویژگی جدید موتور جست‌وجوی گوگل ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد
سرخط خبرها

درباره شکایت کاربران از گوگل در پی نقض حریم خصوصی آن‌ها | گوگل، همه را گول زد؟

  • کد خبر: ۶۱۵۱۴
  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
درباره شکایت کاربران از گوگل در پی نقض حریم خصوصی آن‌ها | گوگل، همه را گول زد؟
محبوب‌ترین سرویس جست وجو، یعنی گوگل، متهم شده است به اینکه حریم شخصی کاربرانش را به خطر انداخته است. دسترسی به سیستم اطلاعاتی کاربران از طریق هک کردن یا نقض حریم خصوصی اتفاقی است که شاید جزو جدایی ناپذیر پیشروی در عرصه دیجیتال است و دست کم کنترل و مهار آن از دست ما خارج است، فقط هرازگاهی که دسته گلی به آب داده می‌شود، صدایش به گوش می‌رسد.
 

فیس بوک رکورددار جریمه برای نقض حریم شخصی

آن‌هایی که از گوگل شاکی هستند، می‌گویند این شرکت کاربرانش را گمراه کرده و به درستی کاربرانش را درباره تنظیمات حالت Incognito (همان حالت ناشناس) توجیه نکرده و اطلاعات دقیقی نداده است. به ظاهر حتی با وجود فعال کردن این حالت، بازهم داده‌های خصوصی آن‌ها ردیابی و جمع آوری می‌شده است، در صورتی که کاربران چنین تصوری نداشته‌اند. حالا، قاضی رسیدگی کننده به این پرونده گفته است داستان این شکایت‌ها را پیگیری می‌کند و برخلاف میل گوگل به رسیدگی به آن ادامه می‌دهد. احتمال می‌رود گوگل در این پرونده به پرداخت خسارت نقدی محکوم شود، خسارتی که معلوم نیست به چه میزان باشد، اما بعید است به پای خسارت فیس بوک برسد، خسارتی که به علت نقض حریم خصوصی کاربرانش متقبل شد.
 
اواسط سال ۲۰۱۹ بود که فیس بوک متهم شد داده‌های شخصی کاربران را به یک شرکت تحلیل داده ارائه کرده است و به دنبال این اتفاق بود که کمیسیون تجارتی فدرال ایالات متحده آمریکا، فیس بوک را به دلیل نقض حریم خصوصی کاربرانش ۵ میلیارد دلار جریمه کرد. فیس بوک اولین شرکت فعال در زمینه فناوری بود که چنین جریمه سنگینی به دلیل نقض حریم خصوصی کاربرانش به پایش نوشته شد که البته اذعان کرد به شرکت‌هایی مثل آمازون و یاهو اجازه دسترسی به داده‌های شخصی کاربران را داده است.


آب پاکی واتس اپ روی دست کاربران

این اتفاق به صورت‌های دیگری هم نمود پیدا می‌کند؛ عیان‌تر و صریح تر! حتما شما هم به خاطر دارید مدتی پیش واتس اپ که خود در مالکیت فیس بوک قرار دارد، رسما برای کاربرانش شرط گذاشت و استفاده دوباره از این نرم افزار را منوط کرد به اشتراک گذاری داده‌های شخصی با فیس بوک که در صورت نپذیرفتن این شرط، کاربر دیگر امکان استفاده از این نرم افزار را نداشت.
 
نکته جالب ماجرا این بود که این تصمیم جدید واتس اپ به دنبال محدودیت‌های مربوط به حریم خصوصی در به روزرسانی جدید آیفون بود، به این صورت که شرکت اپل در جدیدترین نسخه iOS محدودیت‌هایی را برای دسترسی فیس بوک و واتس اپ به اطلاعات کاربران در نظر گرفته بود و درواقع واتس اپ می‌خواست با دریافت مجوز از کاربران، هم از زیر فشار اپل بیرون بیاید، هم به راحتی از اطلاعات کاربران استفاده کند. اطلاعاتی از قبیل شماره تلفن همراه، شماره تلفن همراه فهرست مخاطبان گوشی، نام پروفایل ها، تصویر پروفایل ها، پیغام استاتوس همراه با زمان آخرین باری که کاربر آنلاین بوده است و داده‌های تشخیصی دیگر.
 
پیش از این در سال ۲۰۱۶ هم واتس اپ اعلام کرده بود که اطلاعات کاربرانش در اختیار فیس بوک قرار می‌گیرد، اما در آن زمان کاربران حق انتخاب داشتند که داده هایشان را به اشتراک بگذارند یا نه. این اتفاق انواع واکنش‌ها را در فضای مجازی به راه انداخت. عده‌ای گفتند: «می‌ریم از یکی دیگه استفاده می‌کنیم.» عده‌ای معتقد بودند: «حالا ما چه اطلاعاتی داریم مگه؟ برای ما فرقی نمی‌کنه.» و جماعتی دیگر که ابراز کردند: «دست کم با صداقت گفته چنین کاری رو می‌کنه.»


وقتی «عدم حفظ حریم شخصی» هم به منو اضافه شد

این نوع حاشیه‌ها را میان نرم افزار‌های داخلی که در سال‌های گذشته روی روال افتاده اند هم داشته ایم که شاید بارزترین آن که در چند مورد حسابی حاشیه ساز شد، به یکی از سامانه‌های هوشمند درخواست تاکسی مربوط بود. برای نمونه اگر خاطرتان باشد مدتی قبل یکی از کاربران یکی از این اپلیکیشن‌ها در قالب توئیتی که اتفاقا حسابی هم در فضای مجازی دست به دست شد، مدعی شد که بعد از نصب برنامه این شرکت روی گوشی، این نرم افزار قادر است اطلاعات مربوط به نرم افزار‌های رقیب را بررسی کند و این نقض حریم خصوصی است: «اینکه بیای بگی برو ببین توی گوشی ملت چه اپ‌هایی نصبه، می‌شه رعایت نکردن حریم شخصی.»
 
این ماجرا واکنش این شرکت را هم به دنبال داشت و بیانیه‌ای را صادر کرد: «درواقع موضوع از این قرار است که سیستم‌های عامل اندروید و آی اواس امکان رؤیت نام اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی هوشمند را برای همه اپ‌ها فراهم کرده اند و اهل فن می‌دانند که استفاده از آن به معنای دسترسی به محتوای اپلیکیشن‌ها و اطلاعات شخصی افراد در تلفن همراهشان نیست. ما نیز با این امکان فقط از نصب اپلیکیشن‌های مشابه باخبر می‌شده و صرفا در تحقیقات بازاریابی خود از آن استفاده می‌کرده است.» بااین حال، این سامانه بعد از حاشیه‌هایی که پشت سر گذاشت، گزینه «عدم حفظ حریم شخصی» را به بخش «بازخورد سفر» اضافه کرد.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->